Elhangzott az Énekelt reformáció előadássorozat harmadik napján, 2016. október 26-án, szerdán. Előadó: Kissné dr. Mogyorósi Pálma Nyíregyháza AZ ÉNEKESKÖNYV [1] LUTHER ÉNEKEI A reformáció során az egyházzene megújítására is sor került. Luther az egyházi ének fontosságát hangsúlyozta a hívők lelki életében, és sokat tett azért, hogy a hívők is aktívan bekapcsolódhassanak a liturgiába . Ilyen megfontolásokból a latin nyelvű, az egyszerű ember számára nehezen megtanulható katolikus egyházi énekeket német nyelvű , könnyen megjegyezhető népénekekkel kívánta helyettesíteni. Ezt a célt szolgálták a korálok.
Elhangzott Énekelt reformáció előadássorozat második napján, 2016. október 25-én, kedden. Előadó: Dr. Péter Éva Kolozsvár A zsoltár szó jelentését kutatva a következő értelmezéseket találtam [1] : az Ószövetség egyik könyvét alkotó vallásos ének; egyházi ének; zsoltárkönyv. Maga a zsoltárkönyv jelentés is többértelmű: Szentírást olvasók számára az Ószövetségbe foglalt, százötven zsoltárt tartalmazó, öt zsoltárkönyvet jelenti; Bencédi Székely István, Krakkóban, 1548-ban kiadott munkájában a zsoltárkönyv megnevezés a százötven bibliai prózazsoltár gyűjteményét jelenti [2] . Heltai Gáspár, Kolozsváron, 1560-ban kiadott munkájának címlapján „ SOLTAR , AZ AZ , SZENT DAVIDNAC , ES EGYEB Prophetaknac P s almu s inac, auagy I s teni dichireteknec k o nyue …” szintén zsoltárkönyv értelmezés olvasható; azonban a XVI. században a zsoltár szó megverselt bibliai zsoltárokat és azok gyűjteményét is jelenti. Ismert Bogáti Fazakas Miklós ( 1548–1598 u. ), 1582-ben elkészült, kézirat
Elhangzott az Énekelt reformáció előadássorozat negyedik napján, 2016. október 27-én, csütörtökön. Előadó: drd. Benkő Tímea Kolozsvár Szeretettel köszöntök mindenkit, itt a templomban és a rádiókészülékek előtt, illetve azokat, akik internetes közvetítésben követik az előadást. Kontrafaktumok a református énekeskönyv új énekei között. A kontrafaktum nem csak zenei kifejezés, hanem a művészetben olyan előállítási eljárás, mely egy műalkotásból bizonyos alaki elemek megőrzésével új műalkotást hoz létre. A zenében a kontrafaktum egy új szövegnek valamely már meglévő szöveges dallamra való alkalmazását jelenti. Az egyházzenében a kontrafaktum egy olyan „új” ének, melyet úgy alkottak meg, hogy egy világi éneket egyházi tartalmú szöveggel láttak el. Létezik egy másik fogalom is, a zenei paródia, melyet ugyanennek a módszernek megnevezésére használnak, attól függetlenül, hogy a dallam, melyre az új szöveget alkalmazzák, milyen, világi vagy vallásos hátterű, [1] Illetv